سیر تا پیاز جوشکاری درزی


نیاز‌های گوناگون در صنایع مختلف باعث شده است تا با روش‌های متنوع جوشکاری روبرو باشیم؛ روش‌هایی که هر یک از آن‌ها دارای ساختار و کارکرد منحصر به فرد خود هستند. جوشکاری درزی که به آن RSEW نیز گفته می‌شود یکی از همین راهکار به شمار می‌‌اید. این روش به خصوص اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرد، نتایج قابل توجهی به همراه دارد و می‌تواند عملیات جوشکاری را ساده‌تر کند. با ما همراه باشید تا شما را با سیر تا پیاز جوش درزی آشنا کنیم.

آشنایی با جوشکاری درزی

پیش از هرچیز باید به این نکته اشاره داشته باشیم که از جوشکاری درزی با نام‌های دیگری همچو جوشکاری غلتکی و جوشکاری قرقره‌ای نیز یاد می‌شود. بنابراین اگر چنین اسامی خاصی را شنیدید، بدانید منظور اصلی جوشکاری  بوده است. در این راهکار ویژه، باید بخش‌های گوناگون به شکل یک نوار یا درز کنار هم بچینیم و سپس آن‌ها را به یک دیگر جوش بدهیم.

به منظور انجام این فرایند باید از جریان‌های الکتریکی و همچنین غلتک‌‌های ویژه کمک گرفته شود. این دو مورد جهت افزایش میزان گرمای فلز به کار گرفته می‌شود تا امکان جوش خوردن فراهم شود. استفاده کردن از الکترودهای مناسب و معتبری یک نکته طلایی در این رابطه است. برخلاف تصور بسیاری از افراد، امکان به کارگیری این روش جوشکاری برای فلزاتی همچون آلومینیوم وجود ندارد. بهتر است از روش‌های جایگزین به جای جوشکار درزی در این موارد استفاده شود و الکترود ایساب سوئد را به کار بگیرید.

جوشکاری درزی شامل چه مدل است؟

مورد دیگری که لازم است به آن اشاره داشته باشیم روش‌های گوناگون انجام جوشکاری  است. به طور کلی، این مدل جوشکاری شامل گزینه‌های مختلفی همچون نوع ساده، متناوب و اصطکاکی است. به عنوان یک جوشکار حرفه‌ای، لازم است هر یک از این مدل‌ها را به صورت جداگانه بشناسید و بتوانید آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

جوشکاری درزی شامل چه مدل است؟درز‌های ساده

این مدل به خصوص خود شامل چندین مدل مختلف می‌شود که از بین آنان باید به درزهای جناغی یک طرفه، درز نیم جناغی یک طرفه، درز جناغی دو طرفه، درز نیم جناغی دو طرفه، درز لاله‌ای یک طرفه، درز نیم لاله‌ای یک طرفه، درز لانه‌ای دو طرفه و درز نیم لاله‌ای دو طرفه یاد کنیم. هر یک از این موارد در موقعیت مناسب خود به کار گرفته می‌شوند و می‌توانند جوشی مستحکم و مقاوم را برای ما پدید بیاورند.

درز‌های متناوب

به منظور انجام جوشکاری  متناوب، لازم است در بازه‌های زمانی مشخص، چرخش دیسک‌ها یا غلتک‌ها برای مدت مشخصی متوقف شده و سپس فرایند مربوطه از سر گرفته شود. به همین دلیل است که به این روش، مدل متناوب گفته می‌شود. شایان ذکر است که در کنار روش متناوب، شاهد به کارگیری نوع مداوم هم هستیم که در آن کل جوشکاری به صورت یکسره و بدون هیچ‌گونه توقفی صورت می‌گیرد. انتخاب از بین دو روش مذکور به عهده جوشکار است، البته باید به محدودیت‌های فلزی که با آن سروکار داریم نیز توجه داشته باشیم. برخی از فلزات تحمل انجام درز مداوم را ندارند.

درزهای اصطکاکی

برخلاف دو روش پیشین، در جوشکاری  به صورت اصطکاکی دیگر نیازی به الکترود نداریم و کل فرایند به شکل مکانیکی انجام می‌گیرد. در این حالت، یکی از قطعات به صورت ثابت و قطعه دیگر به صورت چرخشی به هم اتصال پیدا می‌کنند. چنین شرایطی منجر به ایجاد اصطکاک شدید بین آن‌ها می‌شود که در نهایت خود موجب افزایش حرارت و ذوب شدن فضای میانشان خواهد شد. لبه‌هایی که زیر فشار قرار گرفته‌اند به خوبی به هم اتصال پیدا می‌کنند و به ما یک جوش درزی اصطکاکی را ارائه خواهند کرد. به کارگیری این روش جوشکاری نیازمند مهارت و دقت فراوان است، زیرا کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند نتیجه نهایی را خراب کند.

از جوشکاری درزی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید، جوشکاری  امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های جوش فلزات در نظر گرفته می‌شود. این روش به خصوص در حوزه‌های گوناگونی همچون خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا امکان بهره‌برداری از آن جهت تولید انواع رادیاتور و اگزوز وجود دارد.

شاید برایتان جالب توجه باشد اگر بدانید به منظور ساخت بدنه خودرو نیز می‌توان از جوشکاری کمک گرفت. علاوه بر حوزه خودروسازی، این روش جوشکاری به منظور جوش دادن فلزاتی که به صورت ضد زنگ ساخته شده‌اند نیز کاربرد دارد که خود یک نکته مهم است. در زمینه ساخت لوازم خانگی، می‌توان از جوش‌ درزی جهت متصل کردن ترانسفورماتور یخچال‌ها استفاده کرد. این موارد به ما نشان مي‌دهند که جوشکاری درزی یک انتخاب مناسب برای بسیاری از صنایع است.

مهم‌ترین نکات مثبت جوشکاری به صورت درزی

یکی از اصلی‌ترین مزایای به کارگیری جوشکاری درزی، کیفیت جوش بسیار بالای آن است. این امر باعث می‌شود تا اتصالات صورت گرفته از بالاترین میزان استحکام و عمر مفید برخوردار باشند و به سادگی خراب نشوند. جوشکار درزی می‌تواند به دو شکل مختلف صورت بگیرد که در یکی از آن‌ها از نیروی انسانی و در دیگری از ماشین آلات خودکار استفاده می‌کنیم. تنوع مدل‌های این نوع جوشکاری نیز در رده نکات مثبت آن قرار می‌گیرد. در مواردی که قصد داریم دو فلز با متریال‌های گوناگون را به همدیگر متصل کنیم، جوشکار درزی بهترین انتخابی است که می‌توانیم به سراغ آن برویم.

مهم‌ترین نکات مثبت جوشکاری به صورت درزینقاط ضعف جوشکاری درزی

عیبی که بسیاری از افراد به این روش جوشکاری می‌گیرند، هزینه بالای آن است. البته این هزینه به منظور تهیه دستگاه‌های لازم جهت جوشکاری  پرداخت می‌شود. علاوه بر این، جوشکاری  تنها در یک جهت قابل انجام است که خود منجر به ایجاد محدودیت‌های گوناگون برای شما می‌شود. در این روش باید به سراغ الکترودهای ویژه‌ای رفت که ممکن است دسترسی به‌ آن‌ها کمی دشوار باشد. البته این معایب در مقابل مزایای جوشکاری  چندان چشم‌گیر نیستند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

تفاوت جوشکاری درزی و نقطه‌ای

از بین روش‌های مختلف جوشکاری، جوش درزی همواره به عنوان یک انتخاب مطمئن و مهم در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی می‌توان بیان کرد که این روش جوشکاری دارای تمایز خاصی نسبت به جوشکاری نقطه‌ای نیست. شما چه نظری در مورد جوش درزی و مهم‌ترین خصوصیات آن دارید؟ کارشناسان رویان جوش آماده هستند به پرسش‌‌های شما در این زمینه پاسخ دهند.

همچنین بیشتر بخوانید درباره: کاربرد جوش فورجینگ + مزایا و معایب آن

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!