کاربرد جوش فورجینگ + مزایا و معایب آن

جوش فورجینگ

روش های مختلفی در حوزه جوشکاری وجود دارند که متصدیان گوناگون با توجه به مزایا و معایب آن ها به استفاده از این روش ها می پردازند. با این حال مزایای جوش فورجینگ در مقایسه با سایر روش های جوشکاری کمی بیشتر بوده است. همین موضوع نیز باعث شده تا جوش فورجینگ به عنوان یک رقیب سرسخت برای اتصال میان دو میلگرد به شمار برود. جوش های فورجینگ در مقایسه با روش های اورلپ و کوپلر بسیار مقرون به صرفه تر می باشند. همین موضوع نیز باعث شده تا به عنوان اولویت اکثریت فعالان این حوزه قرار گیرد. فراموش نکنید که تاریخچه جوش های فورجینگ به سال ها پیش یعنی سال 1930 باز می گردد. بنابراین این روش جوشکاری متعلق به نسل امروزی نیست.

در دهه های اخیر میزان توجه مردم کشور ایران نیز به جوش فورجینگ بسیار بیشتر از قبل شده است. این موضوع ناشی از مزایای جوش های فورجینگ بوده که باعث گردیده این روش جوشکاری به عنوان اولویت به شمار برود. با این حال تمامی متقاضیانی که قصد دارند به جوشکاری فورجینگ بپردازند، باید با مزایا، معایب و کاربردهای این روش جوشکاری آشنا شوند. داشتن آگاهی لازم در این زمینه کمک ویژه ای را به شما خواهد کرد. رویان جوش در ادامه این مطلب به بررسی تمام جنبه های این جوشکاری میپردازد.

جوش فورجینگ چیست؟

قبل از این که به سراغ مزایای جوش های فورجینگ و مواردی از این قبیل برویم، نیاز است تا با خود جوش فورجینگ آشنا شویم. اصلی ترین قابلیت جوش های فورجینگ، امکان ایجاد اتصال در میان دو سر میلگرد می باشد. برای این که این فرآیند شکل بگیرد، دو سر میلگرد به وسیله ابزار مخصوص در حالت نیمه مذاب قرار خواهد گرفت و حرارت زیادی را تحمل خواهد کرد. سپس باید به وسیله ضربات گوناگون این دو قطعه به یکدیگر متصل شوند. در جوشکاری فورجینگ از پرس هایی همچون هیدرولیک و پنوماتیک نیز استفاده می شود. با استفاده از این روش ها می توان دو سر میلگرد را به یکدیگر متصل نمود. لازم به ذکر است، اصلی ترین مسئله ای که باعث شده تا جوش های فورجینگ روشی ایده آل تر در این زمینه شناخته شوند، مزایای آن ها است. همچنین این روش جوشکاری نقاط قوت بیشتری را نسبت به سایر روش ها دارد.

برای جوش فورجینگ نیاز به چه ابزارآلاتی است؟

یکی از مزایای جوش های فورجینگ، ابزارآلاتی هستند که برای انجام این نوع جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع تمامی این تجهیزات و ابزارآلات جزو جدیدترین و پیشرفته ترین مواردی به شمار می روند که در حوزه جوشکاری استفاده می شوند. در ادامه با برخی از مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

  •  سیلندرهای رم و سیلندر های خارجی
  •  نازل مخصوص فشار هیدرولیکی
  •  گیره های مخصوص به منظور نگه داشتن میلگرد در شرایط مناسب
  •  پمپ فشار
  •  پدال پمپ
  •  نازل اکسیژن و استلین
  •  کپسول اکسیژن و استلین به همراه خنک کننده
  •  مشعل برای ایجاد حرارت لازم

جوشکاری فورجینگلازم به ذکر است که روش اجرای جوش فورجینگ را بدین گونه بیان می کنند. در این روش از دستگاه برش برای جداسازی میلگرد ها استفاده می شود. سپس از سیستم حرارت دهی برای ایجاد حالت نیمه مذاب استفاده خواهد شد. در پایان نیز به وسیله فشار هیدرولیکی این دو مقطع به یکدیگر متصل خواهند شد.

بیشتر بخوانید: جوشکاری برق چیست و طرز صحیح آن چگونه است؟

کاربرد جوشکاری فورجینگ

یکی از اصلی ترین مسائل در رابطه با جوش فورجینگ، کاربردهای آن می باشد. کاربردهای وسیع این نوع جوشکاری، از مزایای جوش های فورجینگ بوده که در ادامه با برخی از مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

  •  یکی از مزایای جوش های فورجینگ، امکان استفاده از آن در صنعت خودروسازی، دوچرخه سازی و موتورسازی است. در واقع بسیاری از بخش های ساخت وسایل ذکر شده به وسیله جوش های فورجینگ انجام می گیرد.
  •  در آرماتور بندی ساختمان ها نیز از جوشکاری فورجینگ استفاده می شود.
  • میل لنگ مناسب برای تمامی دستگاه های پیشرفته به وسیله جوشکاری فورجینگ تولید می گردد.
  • شرکت های سازنده پیچ و مهره برای ساخت این اجناس از  فورجینگ استفاده می کنند تا کیفیت ساخت بیشتر شود.
  •  یکی دیگر از مزایای جوش های فورجینگ، امکان استفاده از آن در ساخت قطعات مربوط به هواپیما است. این روش جوشکاری در زیرساخت های حوزه حمل و نقل نقش مهمی را دارد.
  •  کشتی سازی از دیگر کاربردهای این روش جوشکاری بوده که طرفداران زیادی را نیز در اختیار دارد.
  •  در صنعت دفاع بسیاری از کشورها همچون ایران برای ساخت برخی از تجهیزات و ابزارآلات، از جوشکاری فورجینگ استفاده می شود.

مزایای جوش های فورجینگ

بررسی این راه باعث خواهد شد تا شما بتوانید درک عمیق تری را نسبت به این روش جوشکاری داشته باشید. در ادامه با برخی از اصلی ترین مزایای جوش های فورجینگ آشنا خواهیم شد. این مزایا می توانند کمک بزرگی را به شما در حین استفاده از جوشکاری فورجینگ کنند.

•  کاهش تراکم میان میلگرد ها بوده که موجب سهولت در بتن ریزی می شود.

• سازه موردنظر با این نوع جوشکاری سبک تر خواهد شد.

• اتصال محکم تر و قوی تر از مزایای جوش های فورجینگ به شمار می رود که ناشی از شیوه اجرای خاص آن است.

• به دلیل حذف اورلپ ، هزینه های مربوط به دستمزد آرماتور بند و مصرف میلگرد کم خواهد شد.

• وزن میلگرد  بسیار کمتر خواهد شد.

بیشتر بدانید: جوشکاری co2 چیست؟

فورجینگمعایب جوشکاری فورجینگ

اگرچه جوش فورجینگ از مزایای بسیار زیادی بهره مند است، اما معایبی را هم دارد که نمی توان از آن ها صرف نظر کرد. در ادامه برخی از معایب مهم این روش جوشکاری را بررسی خواهیم کرد.

  •  امکان کنترل درجه حرارت در این جوشکاری وجود ندارد و این موضوع ناشی از وجود گاز اکسی استلین می باشد.
  •  برای اجرا نیاز به تکنسین های حرفه ای است. این روش جوشکاری نیاز به مهارت زیادی دارد.
  •  محیطی که قصد جوشکاری در آن را دارید، تاثیر زیادی را خواهد داشت. برای مثال اگر هوا سرد باشد، جوشکاری فورجینگ نمی تواند به خوبی اجرا شود.

جوشکاری فورجینگ با بهترین ابزارها

برای این که بتوانید در جوشکاری فورجینگ بهترین عملکرد را داشته باشید، باید حتما به سراغ بهترین ابزارها بروید. الکترود ایساب به عنوان گزینه مناسبی برای استفاده در این جوشکاری به شمار می رود. متقاضیانی که قصد تهیه این دسته از اجناس را دارند، می توانند با مراجعه به مراکزی همچون رویان جوش، این محصول و سایر اجناس مرتبط با این حوزه را به راحتی تهیه کنند. لازم به ذکر است که مجموعه های معتبر تلاش خواهند کرد که در تمامی مراحل کنار شما باشند.

جمع بندی

همان گونه که متوجه شدید، این جوش به عنوان یکی از روش های اتصال میان دو میلگرد به شمار می رود که بسیار محبوب است. در همین راستا پیشنهاد می کنیم تا قبل از انجام جوشکاری با این روش، اطلاعات مفیدی را در رابطه با آن به دست بیاورید.همچنین رویان جوش نمایندگی ایساب سوئد و الکترود بهلر نیز هست. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!